اجتماعی, رویدادهای ساکا پرس

توصیه های مهم برای رانندگی ایمنی در برف ویخ توسط سرگرد فتح الله نصیریان رئیس پلیس راهور شهرستان سقز

نصیریانرانندگی در برف ویخ بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی حادثه آفرین خواهد بود ارائه نکات ایمنی در این شرایط به شما در رانندگی ایمن ومطمئن کمک میکند در درجه اول سعی کنید از زنجیر چرخ ویا لاستیک های یخ شکن استفاده کنید اگر هنگام رانندگی با برف سنگین مواجه شدید واین تجهیزات راهمراه نداشتید ، بادنده سنگین حرکت کنید ؛
به خاطر داشته باشید اگر لاستیک های معمولی خودرو نیز وضعیت مناسبی داشته باشند وشما هم با احتیاط  بسیار آهسته حرکت کنید باحادثه ناگواری مواجه نخواهید شد ؛
در این شرایط وموقع حرکت از ایست ، سبک ترین دنده ممکنه (معمولادنده دو) را انتخاب کرده وپدال وکلاچ را به آرامی بالا آورید تا از درجا چرخیدن چرخ جلوگیری شود  ؛
گاهی اوقات برای حرکت می توان با بالا کشیدن دستگیره ترمز دستی به اندازه نصف وپائین آوردن تدریجی آن از درجا چرخیدن  چرخ جلوگیری به عمل آید  ؛
توجه داشته باشید که در چرخ های جلو در هنگام حرکت در حالت مستقیم قرار گرفته باشند سعی کنید در سربالایی متوقف نشوید بهتر است که در سرازیری توقف کرده ووقتی حرکت کنید که تمامی سربالایی را با یک حرکت وبدون توقف به انتها برسانید در صورت طولانی بودن مسیر سربالای حداقل سعی نمائید از حرکت باز نایستید سرعت هر قدر کم باشد بازهم بهتر از توقف کردن در برف می باشد.
هنگام بارش برف ،همه چیز منجمله وسایل نقلیه سفید شده و تشخیص آنها مشکل خواهد بود . با توجه به شدت بارش برف ،چراغ های نور پایین و یا چراغهای مه را به همراه چراغ های کوچک جلو روشن نمایید؛
به عنوان یک قانون کلی هنگام رانندگی در برف همیشه از یک دنده بالاتر (سبک تر) از حالت عادی استفاده کنید ؛
این کار اثر چرخش (گشتاور)چرخ ها را کاهش داده لذا خطر در جا چرخیدن (بکسواد) چرخها را کمتر میکند . ساده ترین اصلی که در هنگام بیرون آوردن خودروی گیر کرده در برف ویخ باید به خاطر داشته باشید استفاده از ظرافت به جای قدرت است ، فشار زیاد بر پدال گاز بیشتر وقت ها منجر به فرو رفتن عمیق تر چرخ ها میشود ؛
برف ویخ را از سر راه چرخها بردارید برای افزایش کشش وچسپندگی تایر ها ، زیر لاستیک چرخهای محرک شن وماسه بریزید سپس با دنده سنگین به آرامی وظرافت پدال گاز را فشرده تا به حرکت در آید . در خودروهای دیفرانسیل عقب استفاده از دنده۲ وترمز دستی ، البته اگر با مهارت انجام شود ، میتواند برای کنترل میزان سر خوردن (بکسواد) در هنگام به حرکت در آوردن خودر در سطوح یخی ، مورد استفاده قرار گیرند؛
یکی دیگر از راه های جلو گیری  از گیر افتادن وفرو رفتگی در برف ویخ در زمانی که زنجیر چرخ به همراه ندارید کاهش باد لاستیک هاست ، این عمل منجر به افزایش سطح تماس مفید لاستیک ها با زمین می گردد ، علاه بر این با نرم تر شدن سطح تماس پوشش وتماس بیشتری با ناهمواریهای سطح سطح جاده ایجاد میگردد. کاهش باد لاستیکها در چرخهای محور محرک باید حدکثر تا حدی باشد که ارتفاع رینگ چرخ از زمین کمتر از ۴ سانتی متر نشود . پس از حرکت توجه داشته باشید که اگر سرعت شما از ۵۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز کند بر اثر حرارت شدید ایجاد شده ناشی از افزایش اصطکاک ملکولی در لاستیک امکان آسیب دیدن  لاستیک وجود دارد  ؛
سریع راندن در برف کار ساده است ، ولی سریع وبه موقع متوقف کردن تقریباغیر ممکن می باشد. لذا سرعت در برف بایستی خیلی کم و فاصله با خودرو جلو ،دو  وحتی سه برابر بیشتراز فاصله متعارف  باشد . لازم است  تا هشت ثانیه  فاصله با خودرو ی جلویی خود را حفظ  کنید؛
مواظب یخ سیاه روی جاده باشید ،  یخ سیاه معمولا در جاده های اطرف رود خانه ، دریاچه ها ، تونل ها ، روی سطح پل ها وجاده ها ، زیر پل هوایی ونیز در مناطق دور افتاده ای که همواره  در سایه هستند شکل میگیرد . دیدن یخ سیاه تقریبا غیر ممکن است مخصوصا هنگام ورود به مناطقی که در سایه هستند از سرعت خود بکاهید ؛
وقتی که به یک لکه یخ (جایی که احتمال وجود یخ سیاه میرود) نزدیک می شوید تا قبل از رسیدن به آن ترمز کرده واز سرعت خود بکاهید . اعمال ترمز هنگامی که روی یخ هستید فقط منجر به سر خوردن میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *