اجتماعی

جاده روستایی که از کف رودخانه میگذرد

استان کردستان یکی از مناطقی است که مردم ان در طول هشت سال دفاع مقدس رشادت های زیادی را از خود نشان دادند بالطبع شهرستان سقز و روستاییان این منطقه همیشه و در همه حال در تمام زمینه‌ها مشارکت چشمگیری داشته اند. حالا بعد از ۳۷ سال که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میگذرد نوبت دولتمردان است که زحمات مردم ستم دیده و رنج دیده روستا نشینان را جبران کنند. یکی از این مناطق که مسئولین تا حالا کمتر به آن توجه کرده اند بخش سرشیو شهرستان سقز است.شاید این کمتر توجه داشتن به دلیل ناهمواری جاده ها یا نداشتن جاده مناسب می باشد که این دلیل قانع کننده ای نمی تواند باشد روستای “کمره سیاوه و ده روزان” جزء دسته ای از روستاها هستند که وضعیت جاده ای مناسبی ندارند، مسیر اصلی عبور و مرور مردم این روستاها از داخل کف رودخانه روبروی روستای “کچل منگان ” است که بدلیل بهره‌برداری کارخانه ماسه شویی که در آن منطقه وجود دارد واقعاً شرایط زیست محیطی نابهنجاری را فراهم که وضعیت سخت و دشواری را به لحاظ تردد خودروهای که به این ۲ روستا ختم می‌شود ایجاد کرده است. با توجه به اینکه طبق تبصره “۵” ماده “۱” قانون اصلاح ایمنی راهها مصوب (۱۳۷۹) برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه تا شعاع ۵۰۰ متر از بالادست و ۱کیلومتر از پایین دست پلها ممنوع است و متخلفان به مجازات مربوط محکوم خواهند شد. اما باز شاهد آن هستیم که کارخانه ماسه شویی با اطلاع از اینکه برای ساختن پل بر روی این رودخانه اقداماتی صورت گرفته است اما این ۲ سال از بستر رودخانه بهره‌برداری کرده است.هر چند دلیل این کم توجهی به این مسیر شاید بخاطر این بوده که ۲ جاده دیگر به همین روستاها ختم می‌شود اما باید واقعیت ها را پذیرفت که مسیر خور خوره بیش از حد دور می باشد و عملاً چندین ساعت طول می‌کشد تا به آنجا رسید و مسیر دیگر که صعب‌العبور بودن آن از گردنه “تاویشه و بهرام” در جاده سرشیو عملاً فقط با ماشین های دیفردار امکان پذیر است و در فصل اواخر پاییز و زمستان بطور کامل بدلیل لغزندگی و باراش برف مسدود خواهد شد این در حالی است که تنها جاده نزدیک به این روستاها از مسیر اصلی همان روبروی “کچل منگان ” است اما این مسیر هم باید از کف رودخانه عبور کنند که در فصل زمستان و بهار چنین چیزی غیر ممکن است مگر اینکه یک پل بر روی رودخانه ساخته شود تا رفت و آمد روستاییان در تمام فصول سال به راحتی انجام بگیرد. طبق وعده های داده شده به اهالی این منطقه قرار شد که در سال ۹۳ پل باکسی به فاصله ۴۲/۶۰ متر احداث شود در همین راستا تعدادی رینگهای بتونی هم که در همان بخش و روستای حسن سالاران بود به این ناحیه منتقل شد که به دلیل سردی هوا عملاً کار تعطیل گشت اما در این مدت متاسفانه هیچگونه تلاشی برای ساخت این پل صورت نگرفته است با توجه به اینکه هزینه برآورد ساخت آن ۲۷۰۰ میلیارد ریال است اما با خبر شدیم که فرمانداری شهرستان سقز بودجه ۳۰۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت آن اختصاص داده است که امیدواریم این خبر صحت کافی داشته باشد چون لیاقت این مردمان بیشتر از این حرفها است و خواسته ای که دارند داشتن یک پل بر روی رودخانه است تا از آن عبور کنند و مجبور نباشند بقول معروف برای رسیدن به کمره سیاوه و ده روزان، دور دنیا را بزنند. امیدوارم مسئولین امسال با توجه به نامگذاری مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل به همان اندازه که بفکر زیبا سازی سقز هستند که نه، اما به همان اندازه که به زیر ساخت های مختلف شهری توجه دارند به همان نسبت در تدارک ساختن جاده های روستایی اهتمام داشته باشند و اقدام به عمل کنند نه فقط وانمود کنند که اقدام خواهند کرد.
آراس قربانی پور خبرنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *