اقتصادی, رویدادهای ساکا پرس

?تعطیل شدن چند پروژه نیمه کاره راه روستایی شهرستان سقز/ راه ها زیربنای توسعه است

 

?در حالی که شاخص آسفالت راه روستایی در شهرستان سقز بسیار پایین و حتی کمتر از میانگین استانی است، گزارشات رسیده از تعطیلی و وضعیت نامعلوم چند پروژه نیمه کاره حکایت می نماید

مسیر قلعه جقه- باشماق بطول ۹ کیلومتر محل تردد بیش از ۴۰۰ خانوار بصورت دائمی و چندین روستای دیگر بصورت فصلی می باشد که ۲ سال پیش ۴ کیلومتر آن اسفالت و ادامه کار از آن موقع تعطیل شده است، تعطیلی پروژه موجب نگرانی مردم، خراب شدن زیرسازی و افزایش هزینه ها شده و در اجرای ۴ کیلومتر اسفالت انجام شده به کیفیت کار، حذف پیچ های خطرناک، پل سازی و تعریض آن کمتر توجه شده است

?مسیر دیگر مسیر دره شیخان- چنارتو (خورخوره) است که عملیات اولیه این کار در سال ۸۳ شروع و تا روستای مولان آباد ادامه یافت. قسمتی از کار باقی مانده که در سال های گذشته و ابتدای سالجاری عملیات زیرسازی جهت اسفالت از روستای دره شیخان شروع شده، اما مجدداً در چند روز گذشته عملیات متوقف و بصورت نامناسبی رها شده و در صورت بارش باران تبدیل به باتلاق می گردد.

?یکی دیگر از این مسیرها، جاده خیدر- هیجانان است که ۲ سال پیش از محل قوخ تا یک کیلومتری خیدر آسفالت شده و ادامه کار متوقف شده است، مردم این روستاها و کشاورزان درخواست مساعدت جهت اتمام پروژه را دارند.

?کمبود اعتبارات عامل اصلی توقف پروژه ها

?مسئولان مرتبط کمبود اعتبارات را عامل اصلی توقف این پروژه ها و یا شروع پروژه های دیگر می دانند، البته همزمان اظهار امیدواری می کنند که در سال جاری با اختصاص اعتبارات ویژه تحولی اساسی در بخش راه روستایی استان و بوِیژه سقز صورت بگیرد.

?گفتنی است شهرستان سقز بعنوان دومین شهرستان استان به لحاظ جمعیت و وسعت، در حوزه راههای روستایی وضعیت مطلوبی نداشته، ۹۳۲ کیلومتر راه روستایی در شهرستان سقز وجود دارد که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن اسفالت می باشد. میانگین اسفالت راه روستایی در کشور بیش از ۶۵ درصد و در استان کردستان هم حدود ۵۰ درصد است که شهرستان سقز از این لحاظ وضعیت قابل تعریفی ندارد.

?ضرورت توسعه راه ها

?کارشناسان معتقدند: با توجه به اینکه امروزه رسیدن به توسعه پایدار، نیازمند رسیدگی به وضعیت روستاهاست راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستائی ایفاء می کند. می طلبد مسئولین توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند. در این راستا افزایش اعتبارات برای بهسازی و اسفالت جاده های روستایی، تهیه شناسنامه راه ها، استفاده از پیمانکاران کارآمد و توانا، تهیه طرح جامع مطالعاتی و مکانیابی راه های روستایی با همکاری اساتید حوزه برنامه ریزی محیطی و روستایی، نظارت بر جذب و نحوه هزینه کرد اعتبارات و… ضروری بنظر می رسد که امید است مورد توجه مسئولین حوزه راه قرار گیرد.

?گزارشگر: فردین مصطفایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *