رویدادهای ساکا پرس, مقالات

مروری بر وضعیت درآمد شهرداری و راهکارهای مربوطه

این روزها شهرداریها ، باکسری درآمد مواجه هستند رکود اقتصادی و به موازات آن رکود ساخت و ساز ، که عمده ترین منبع درآمدی شهرداریها را با افت شدید روبه رو کرده است با توجه به نبود درآمد پایدار در شهرداریها بیشترین منبع درآمد ی از طریق فروش تراکم ، تخلفات ساختمانی و صدور پروانه ساخت وصول می گردد که جزء درآمد های ناپایدار هستند وابستگی به درآمد های ناپایدار به عنوان مثال درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی ، می تواند باعث رکود در بخش ساخت و ساز شود و بخش اعظمی از درآمدهای شهرداری را ازکف بدهد و بعضا مدیران شهرداری برای اجرای پروژه های عمرانی با مشکل روبرو شوند .
عدم بازپرداخت بدهی های نهاد های دولتی به شهرداریها و همچنین رکود در تولید ، عرضه کالا و خدمات ،سهم شهرداریها از مالیات بر ارزش افزوده که درآمد شهرداریها محسوب می شود با کاهش مواجه شده است
که در این شرایط با توجه به وضعیت مسکن و وضعیت اقتصادی کشور شهرداری ها نمی توانند درست روی آن برنامه ریزی کنند در سال های اخیر به جهت وضعیت نامناسب درآمدی شهرداری و ضرورت خدمات رسانی ، شهرداری ها گریبانگیر مشکلات بی شماری هستند شرایطی به وجود آمده که شهرداران با اشتیاق بسیار برای خدمت به مردم می کوشند اما احساس می کنند منابع مالی کافی ندارند ناخودآگاه به سمت درامد از طریق ساخت و ساز می روند، سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که جلوی انحرافات را بگیرد.
دریافت عوارض نوسازی ، خودرو، عوارض پسماند و عوارض مشاغل از سرفصل های درآمد پایدار هستند
پرداخت عوارض نوسازی از سوی شهروندان به شهرداری برای بسیاری از آنها جای سئوال و ابهام دارد ، بسیاری از شهروندان در طول سال بهای بسیاری را بابت مالیات ، قبوض آب ، برق ، … و سایر هزینه های رفاهی خود می پردازند اما متاسفانه وقتی فیش عوارض شهرداری را دریافت می کنند به دلیل عدم آشنایی با کارکرد عوارض ، معترض می شوند و از پرداخت به موقع آن شانه خالی می کنند در حالی که بخش قابل توجهی از فعالیت های عمرانی ، اجتماعی ، ترافیکی و خدماتی شهر از طریق این عوارض انجام می شود . که در این زمینه شهرداریهای می بایستی فرهنگ سازی کنند.
ساماندهی ترافیک ، جمع آوری زباله ؛ رفت وروب معابرو فعالیت های عمرانی از جمله نیازهایی هستند که هرکدام از آنها با هزینه های سرسام آوری اجرایی می شوند این درحالی است که درآمد های ناپایدارکنونی نمی تواند پاسخگوی هزینه ها باشد
می بایستی راهکارهایی جهت دستیابی به توسعه شهری پایدار از جمله
برای اجرای پروژه های عمرانی شهر بخش خصوصی را به مشارکت بطلبد این اتفاق هم سبب کوچک سازی شهرداری سازمان خواهد شد و هم با فعال شدن بخش خصوصی می توان انتظار رونق اقتصادی داشت . مورد بعدی شفاف سازی امور برای عامه مردم یکی دیگر از اقداماتی است که می بایست توسط شهرداری ها انجام گیرد. برای مثال در جلب سرمایه گذار می بایست میزان سود ، زیان ، طرح ها و نحوه مشارکت ، زمان و میزان بازگشت سرمایه به صورت کاملاً شفاف مشخص باشد و یا هزینه های مختلف شهر با توجه به عوارضی که شهروندان پرداخت می نمایند واضح و روشن ارائه شود تا حس اعتماد را در میان مردم برانگیزد و نمایان سازد که آنچه به شهرداری پرداخت می گردد چگونه و در کجا برای خود شهروندان هزینه می شود. دراین راستا می توان از مشاوران شهری چه داخلی و چه خارجی و یا از نظرسنجی عمومی کمک گرفت. همچنین تجربه سایر کشورها نیز می تواند راه گشا باشد.
از جمله راهکارهای دیگر ، تشکیل کمیته های مختلف جهت تعریف منابع جدید درآمدی می باشد. این گونه کمیته ها می بایست به معرفی منابعی بپردازند که موجب کاهش وابستگی شهرداری ها به درآمدهای ساخت و ساز گردد.
مدیریت هزینه، که به منظور پرهیز از دوباره‌ کاری ‌ها، کارهای کارشناسی نشده، حرکت بدون برنامه ریزی ، سلیقه‌ای و یا بخشی تصمیم گرفتن و عدول از تصمیمات گذشته و… می باشد زیرا هر یک از این تصمیم گیری‌های غلط هزینه ‌های زیادی را بر شهروندان تحمیل می نماید. لذا همان گونه که در ابتدای سال برنامه های عمرانی مشخص
می گردند می بایست برنامه های مدیریت هزینه نیز تعیین شود.
احداث کارگاه های تولیدی و ساماندهی کارخانه های آسفالت ، قطعت بتنی و… بهترین راههای درآمدی هستند
بازیافت زباله ،درکشورهای پیشرفته دفن زباله صورت نمی پذیرد بلکه به عنوان مواد مفید قابل بازیافت تلقی شده و از آن کالاهای اقتصادی تولید و روانه بازار می گردد که با صرف هزینه ی اولیه جهت خرید تجهیزات مورد نیاز این کار ، درآمدی سرشار به دست می آید.

فریده مرادویسی کارشناس حسابداری / کارمند شهرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *