وبلاگ
نقاط ضعف و مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی شهر سقز و راهکارهای حل آنها
محمد باغبانی سال ۹۴
قسمتی از مقاله چاپ شده
An Analysis of Public Transportation System in Saqqez City by Using SWOT Technique
Kamaleddin RAHMANI, Mohamad BAGHBA
جهت استخراج نقاط ضعف و آسیب های موجود سیستم حمل و نقل عمومی شهر سقز ابتدا با رانندگان تاکسی ها، آژانس ها و اتوبوس ها مصاحبه شده و سپس از ۱۵۰ نفر از شروندان و مسافران تاکسی ها، اتوبوس ها و مردم محلات بصورت مصاحبه مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی از دید آنها استخراج .در نهایت نتیجه تحقیق به اطلاع برخی از مسئولین و کارشناسان موضوع رسیده و طی جلساتی برای رفع این نقاط ضعف راهکارهای اجرایی پیشنهاد شده است.
مشکلات و ضعف های موجود:
– ترافیک زیاد در مرکز شهر و سختی تردد در آنها
– فقدان تشکیلات منسجم و توانمند در امور اجرایی طرح های ترافیک
– نبود آگهی و آموزش های لازم شهروندی در حیطه حمل و نقل و ترافیک درون شهری
– ساعات محدود خدمت رسانی سیستم حمل و نقل همگانی
– نبود سرویس های یدکی در اتوبوس ها
– کم عرض بودن اکثر خیابان ها جهت تردد اتوبوس
– نبود روگذر و روگذر در داخل شهر جهت راحتی تردد
– تعدد مسافر کش های شخصی
– کم توجه بودن مسافران به انجام سفر شهری با تاکسی
– استفاده بیشتر مردم از وسیله نقلیه شخصی بصورت تک سرنشین
– کم بودن تعداد پارکینگ های عمومی در محدوده بازار و پارک کردن وسایل نقلیه در کنار خیابان ها
– وجود سیستم دستی پارک بان در کنار اکثر خیابان های اصلی مرکز شهر و ایجاد مزاحمت برای خودروهای عبوری
– فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل شهری
– توزیع نامناسب سوخت یارانه ای باتوجه به شلوغی مسیرهای تردد
– درخواست محله های جدید جهت سرویس دهی اتوبوس و وجود محدودیت خدمت رسانی
– مجهز نبودن ایستگاه های اتوبوس به صندلی های راحت
– مکانیزه و هوشمند نبودن ایستگاههای اتوبوس
– سیستم دستی اخذ کرایه اتوبوس های هنگام پیاده شده مشکلاتی برای خانم ها ایجاد می کند و بدلیل اینکه مسافران هنگام پیاده شدن کرایه را پرداخت می کنند؛خانم ها باید تا پیاده شدن تمام آقایان صبر کنند و این موضوع موجب ایجاد تنش های عدیده ای شده است.
– استفاده ننمودن برخی آژانس ها از تاکسیمتر
– زمان بر بودن سوخت گیری گاز CNG برای تاکسی ها و آژانس ها
– عبور و مرور عابرین پیاده بصورت عرضی در همه جای خیابان ها
– کوچک بودن برخی پیاده روها و تردد مردم در کنار خیابان ها
– عدم توجه به وضعیت معلولین و جانبازان در مبلمان حمل و نقل عمومی
– نبود پل های عابر پیاده مناسب در معابر پر تردد
– رفتارهای ترافیکی متضاد با قوانین راهنمایی و رانندگی
2-۳-راهکارهای حل مشکلات حمل و نقل عمومی شهر سقز
– تلاش برای پیاده سازی سیستم یکپارچه حمل و نقل درون شهری
– زوج و فرد نمودن محدوده پرترافیک شهر
– افزایش ساعات خدمت رسانی سیستم حمل و نقل شهری
– ایجاد سرویس های یدکی اتوبوس بیشتر تحت نظر شهرداری
– تعریف طرح جامع ساماندهی ترافیک جهت تولید پیشنهادات لازم در زمینه تعریض خیابانها؛ ایجاد پل های روگذر و زیرگذر و یا اصلاح معابر اصلی شهر
– تاحدامکان برچیدن پارک خودرو در کنار خیابان ها اصلی و حتی توقف ممنوع کردن برخی از خیابان ها
– ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی بالاخص اتوبوس های فرسوده و نوسازی آنها با اتوبوس های کوچک تر(مینی باس) جهت تردد در خیابان های کم عرض و محلات صعب العبور
– ساماندهی مسافرهای شخصی و تشکیل پرونده در سازمان تاکسی رانی و اخذ مدارک لازم از آنها جهت بالا بردن امنیت مسافران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات آنها و جلوگیری از فعالیت خودروهای شخصی فاقد مجوز و صدور برگ جریمه توسط مامورین راهور
– ایجاد محدودیت جریمه ای توسط راهنمایی و رانندگی برای خودروهای تک سرنشین
– به اتوبوس هایی که به محله های کم مسافر می روند،یارانه بیشتری داده شود.
– ایجاد سازمان حمل و نقل و ترافیک وابسته به شهرداری سقز
– فعال شدن پروژه راه اندازی سیستم حمل و نقل هوشمند در ناوگان تاکسیرانی
– توسعه و بهینه سازی ناوگان تاکسیرانی
– تجهیز تاکسیها به دستگاههای تاکسیمتر و قابلیتهای پیشرفته مربوط و هوشمند نمودن آنها و ایجاد مکانیزم کنترلی بیشتر جهت استفاده از آنها، بطوریکه تا حد امکان برای کرایه از کارت های عابر بانک یا کارت های مخصوص اعتباری استفاده شود و پول کاغذی حذف گردد.
– اختصاص چندین جایگاه گاز CNG برای تاکسیها
– واگذاری امور وانت بارها و کامیونت ها و مینی بوس ها به سازمان تاکسیرانی و تشکیل آژانس تلفنی وانت بار و مینی بوس در اجرای ماده ۹ قانون توسعه
– بازرسی و نظارت بیشتر بر عملکرد تاکسی های خطی و اتوبوس های سطح شهر توسط بازرسان سازمان تاکسی رانی و اتوبوسرانی
– ساخت پارکینگ های عمومی و طبقاتی در نقاط مختلف مرکز شهر با دسترسی مناسب
– ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری با آموزش و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و پارکینگ مخصوص دوچرخه در جاهای مختلف شهر
– یک طرفه کردن برخی از معابر اصلی
– ایجاد پیاده راه در برخی معابر شهری
– ایجاد بلوارهای کمربند شهر جهت هدایت خودروهای عبوری مسافران
– برداشتن برخی از میدان ها و ایجاد چهارراه هایی با چراغ قرمز
منبع:
http://dergi.cumhuriyet.edu.tr/cumuscij/article/view/5000138800/5000132201